Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124
Życie jest piosenką – taki tytuł nosiła wydana w Polsce przed kilkunastoma laty antologia francuskiej piosenki poetyckiej. Kolekcja zawierała piosenki francuskie takich wykonawców jak Edith Piaf czy Gibert Bécaud, a zatem najsłynniejszych francuskich gwiazd estrady. Na ich utworach wychowały się przynajmniej dwa pokolenia adeptów języka Moliera.
Trudno zaprzeczyć, że współcześni uczniowie – nastoletni czy dorośli – niekoniecznie muszą się już utożsamiać z piosenkami z lat 50. czy 60. XX wieku. Nie oznacza to jednak, że nauka języka poprzez muzykę definitywnie odeszła do lamusa!
Teksty piosenek mogą być niezwykle pomocne na każdym etapie nauki francuskiego. Na początku, kiedy dopiero zaczynamy osłuchiwać się z językiem, francuskie piosenki umożliwiają nam wczucie się w rytm i melodykę francuskiego. Sprzyja to rozwijaniu naszego słuchu językowego. Później, gdy przechodzimy do nauki słownictwa i gramatyki, teksty piosenek stają się nieocenioną pomocą. Jednak aby to było możliwe, kluczowe jest dobranie odpowiedniego repertuaru.
Idealne piosenki to te, które po prostu pokochamy! Jeśli uczęszczamy na kurs, możemy zwrócić się o radę do lektora, który z pewnością poleci nam odpowiednie utwory. Warto także rozważyć poświęcenie jednej bądź kilku lekcji na analizę wybranych tekstów piosenek. Pozwoli nam to zgłębić zarówno francuskie słownictwo, jak i gramatykę w kontekście rzeczywistych tekstów.
Natomiast ucząc się samodzielnie, musimy wykazać nieco większą inicjatywę. Jednak w dobie internetu znalezienie utworów odpowiadających naszemu gustowi nie powinno sprawić większych trudności. Dzięki temu będziemy mogli czerpać przyjemność z nauki i jednocześnie poznawać najpiękniejsze francuskie piosenki.
Skuteczność w nauce języka obcego z piosenek zależy od naszej aktualnej znajomości danego języka oraz kreatywności. Jest to proces stopniowego doskonalenia umiejętności rozumienia mówionego języka. To wymaga regularności i cierpliwości.
Na samym początku może nam się wydawać, że nie łapiemy zupełnie nic. Później, kontynuując praktykę, stopniowo zaczniemy rozróżniać poszczególne słowa, frazy, a nawet zdania. Z tego powodu warto jest wybierać francuskie piosenki, które nie tylko nam się podobają, ale również są dostosowane do naszego poziomu zaawansowania.
Dla osób początkujących i średnio zaawansowanych lepszym wyborem mogą być francuskie piosenki o miłości niż hiphopowe kawałki o życiu francuskich przedmieść. Dlaczego? Otóż, język używany w balladach jest zazwyczaj bardziej staranny i gramatycznie poprawny. Teksty takich piosenek często cechuje klarowność i prostota, co ułatwia zrozumienie dla osób uczących się języka.
W odróżnieniu od tego, w hiphopowych utworach, zwłaszcza tych opowiadających o życiu w przedmieściach, możemy spotkać się z używaniem slangowych wyrażeń, skrótów czy kolokwializmów. To może być trudniejsze do zrozumienia dla osób na początkowym etapie nauki języka. Oprócz tego francuskie utwory hiphopowe są szybkie i dynamiczne.
Dlatego właśnie warto jest wybierać utwory, które nie tylko odpowiadają naszym gustom muzycznym, ale także są dostosowane do naszych aktualnych umiejętności językowych. Pozwoli to nam czerpać większą przyjemność z nauki i jednocześnie skuteczniej rozwijać nasze zdolności językowe.
Piosenki współczesnych francuskich, a także frankońskich, wykonawców stanowią nieocenione źródło edukacyjne również dla nauczycieli. Mogą one być wykorzystywane jako ciekawy element lekcji języka francuskiego, prezentujący autentyczne i aktualne formy komunikacji. Mają one również potencjał do dyskusji na tematy społeczne, kulturowe i moralne. Wprowadzając uczniów w świat muzyki francuskiej, nauczyciele mogą pokazać im, że francuska muzyka nie tylko jest wartościowa artystycznie, ale również otwarta na świat i często kontrowersyjna. Przyczynia się to do szerszego zrozumienia kultury francuskiej.
Doskonałym przykładem może być twórczość Emily Loizeau, francuskiej artystki, która w swojej muzyce łączy język francuski i angielski. Stanowi nie tylko ciekawostkę lingwistyczną, ale także odzwierciedla globalne podejście do sztuki. Innym interesującym przykładem jest solowa działalność Bertranda Cantata, byłego wokalisty zespołu Noir Désir. Jego decyzja o kontynuowaniu kariery muzycznej po odbyciu kary za nieumyślne spowodowanie śmierci swojej partnerki, otwiera pole do rozmów na temat etyki, moralności i kulturowego kontekstu przebaczenia.
Piosenki tych i wielu innych wykonawców cechuje poetyckie wysmakowanie i bogate słownictwo. Pomaga to w nauce języka poprzez zapoznawanie uczniów z różnorodnymi słówkami i gramatycznych konstrukcjami. Sprawia też, że obcowanie z muzyką francuską staje się dla uczniów prawdziwą przygodą. Dzięki temu nauczyciele mogą wzbogacić swoje lekcje o elementy kulturowe, artystyczne i społeczne, a to przyczynia się do bardziej wszechstronnego i głębszego zrozumienia języka i kultury francuskiej.